صراحت بیان

صراحت در تبیین حق، صراحت در بیان حق

صراحت در تبیین حق، صراحت در بیان حق

بدترین اشکال و اشکال وارد بر محیط دانشجوئى این است که دانشجو دچار محافظه‌کارى شود و حرفش را با ملاحظه‌ى موقع و مصلحت خیالى بیان کند؛ نه، دانشجو باید حرفش را صریح بزند. البته در کنار این صراحتِ در بیان، صداقت در نیت هم باید وجود داشته باشد .
مقام معظم رهبری ( مد ظله العالی )

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

جنبش دانشجویی و یا همان قشر دانشجو همیشه و در تمام مقاطع زمانی انقلاب اسلامی به عنوان گروهی پیشرو و چشمان تیزبین و باز جامعه با عدالت و آرمان خواهی و به دور از محافظه کاری در برابر تمامی مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه خود واکنش نشان داده و خود به عنوان گروهی جریان ساز عمل نموده است. مقام معظم رهبری فرموده اند: "یک لحظه از درخواست و مطالبه‌ى عدالت کوتاهى نکنید؛ این شأن شماست. جوان و دانشجو و مؤمن شأنش همین است که عدالت را بخواهد. پشتوانه‌ى این فکر هم با همه‌ى وجود، خودم هستم و امروز بحمداللَّه نظام هست. "

جنبش دانشجویی در استان آذربایجان غربی و به خصوص شهر ارومیه سابقه ی خوب و طولانی دارد و در طول زمان به دلایل مختلف دچار نوسانات فراوانی شده است اما تا به حال کلیت حرکت جنبش دانشجویی در استان جریان‌سازی بوده است. اگر کمی به گذشته بازگردیم و سال 86 و 87 را مرور کنیم دوران خوب و بانشاطی از جنبش دانشجویی ارومیه به ذهن می آید، هر چند شاید خالی از اشتباه و خطا نیز نبوده است.

اما به مرور با نزدیک شدن به انتخابات دهمین دوره ی ریاست جمهوری تشکل های دانشجویی این شهر طبیعتا به سمت فضای سیاسی انتخابات رفتند. در این بین بعضی از تشکل های دانشجویی بجای تبیین گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه سیاست و پرهیز از جناح بازی ها به دام احزاب افتادند و تبدیل به پیاده نظام جریانات سیاسی شدند که خود آفتی جبران ناپذیر محسوب می شود. و در مقابل برخی دیگر از تشکل های دانشجویی این شهر با حضور در بدنه دولت، دولتی شده و آزاداندیشی را فدای مصلحت ها کردند.

از تجربه چندین ساله جنبش دانشجویی می­توان برداشت کرد که تا هنگامی که دانشجویان به دنبال آرمانخواهی و عدالت­طلبی و فارغ از منافع حزبی و گروهی باشند، دارای قدرت اثرگذاری و جریان­سازی هستند، اما هرگاه نزدیکی این جنبش به مراکز قدرت و دولتی زیاد شود، از اثرگذای آنان به شدت کاسته می­شود .

نمیخواهم فضایی سیاه و آلوده به تعصب را ترسیم نمایم ولی با نگاهی به رسالت امروز جنبش دانشجویی و مقایسه آن با عملکرد تشکل های دانشجویی در ارومیه به واقعیتی تلخ می رسیم که امروز دیگر بر هیچ کسی پوشیده نیست. متاسفانه جنبش دانشجویی در این شهر و با آن پرونده ی روشن دچار رخوت و رکودی سنگین شده و آن استقلال که لازمه ی حیات این جنبش می باشد، نیز از دست رفته است. نقد و انتقاد که خاصیت بنیادین تفکرآرمانگرایانه دانشجویان می باشد جای خود را به محافظه کاری و مصلحت اندیشی های بیجا داده است . سطحی نگری و کلی گویی نیز وضع حال این جنبش هاست. جنبش هایی که انتظار می رفت پیش قراول حرکت های اجتماعی و سیاسی جامعه و بازی گردان این مسائل باشند حالا به یک بازیگر عوام تبدیل شده اند .

بی شک این رخوت و رکود بواسطه محافظه کاری ها، سیاسی بازی ها، تفردگرایی، دور شدن از مطالبات واقعی توده های مردم و گیرافتادن در تشکیلات های بی خاصیت که بجز برپایی چند اردو و جلسات مکرر بی نتیجه عمل دیگری انجام نمی دهند ایجاد شده است.

با توجه به تحولات اخیر جهانی و داخلی نظیر بیداری اسلامی ، مسئله سوریه، غزه و یا تحریم های بین المللی و گرانی های داخلی ، بحث داغ اصلاح قانون انتخابات و نزدیک شدن به انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و شوراهای شهر، و عنایت به مهجور ماندن شاخص ها ، آرمان ها و گفتمان واقعی انقلاب ، تشکل های دانشجویی ارومیه بجز برپایی چند مناظره آن هم با جناح بازی سیاه و یا انتشار بیانیه های سطحی اقدام دیگری نکردند، مثلا بسیج دانشجویی استان آذربایجان غربی در حالیکه تمام مردم کوچه بازار فشار گرانی را با پوست و گوشت خود لمس می کردند و در این بین به مستضعفین بیشترین فشار می آمد موضع گیری خاصی نکرد . ظاهرا امروز جنبش دانشجویی قرار نیست از حصار دانشگاه بیرون بیاید و به عنوان تنها تریبون پابرهنگان انقلاب عمل کند!

و امروز که در سالگرد 16 آذر 32 و شهادت 3 شهید این جنبش انتظار می رفت جنبش های دانشجویی حداقل اقدام به اجرای کارهایی کوچک جهت زنده نشان دادن خود کنند بازهم سکوتی سنگین در دانشگاه حکم فرما بود و بسیج دانشجویی استان با یک کوه پیمایی نمادین و نشستی یا بهتر گعده ای دوستانه با استاندار محترم (و جنبش دوست !!!)در دانشگاه آزاد این روز را گرامی داشت و از تشکل های دیگر دانشگاهها خبری نبود .

آیا واقعا این سهل انگاری و سطحی نگری بزرگترین خیانت در حق نظام و آرمان های رهبر معظم انقلاب نیست ؟جنبش دانشجویی چه جوابی دارد؟! 

 

نظرات  (۵)

انصافا راست گفتی اخبار ارومیه کوه پیمایی بسیج دانشجویی رو تو اخبار ورزشی گفت و اون وقت به حال بسیج دانشجویی و اون یکی تشکل ها گریه کردم
سلام 
داداش شاید بعضی مطالبت درست باشه ولی در کل بی انصافی کردی انجمن اسلامی دانشگاه ارومیه دو تا برنامه خوب داشت مثل نشست با مسئولین دانشگاه
تشکیلات های بی خاصیت

بی خاصیت خودتی با این وبلاگ مسخرت
آخه این کجاش صراحت بیانه ؟ !!!
مواظب خودت باش به بسیج دانشجویی گیر دادی !